tirsdag 4. mai 2010

Høyre og Arbeiderpartiet til enighet om samferdselsløsning i Fredrikstad

Så seiret fornuften til slutt!
Det er prisverdig at to store partier på hver sin side av politiske skillelinjer viser politisk ansvar og handlekraft i Fredrikstad og går for en samferdselspakke for Nedre Glomma på 10 milliarder kroner. Dette politiske samarbeidet er det viktigste bidraget til utvikling og til redusert usikkerhet for næringslivet. Det er ikke tvil om at det kan koste politisk dyrt å si ja til bompenger, og det er det rom river Sarpsborg om dagen. Men det politiske kompromisset i Fredrikstad er først og fremst et ja til fremtidsrettede løsninger på samferdselsutfordringene og ikke et ja til bompenger. Nå håper jeg at de samme partiene tar det samme ansvaret i Sarpsborg slik at alt legger til rette for at Nedre Glomma kan utvikle seg som en sterk region for næringsliv, kompetanse, kultur og opplevelser.

3 kommentarer:

  1. Det er hvertfall ikke fornuften som ser ut til å seire i Sarpsborg. Hvor sykkelstier settes foran viktige underprosjekter som firefelts vei mellom Rolvsøy og Sarpsborg og firefelters bro over Sarpefossen.

    Håper ikke Høyre lokalt kan støtte et slikt forslag. Vi lever i et land med 6 måneders vinter. Håper NHO i denne saken representerer det brede næringsliv og ikke lokale entrepenører som gjerne vil ha sin del av 2 millardskroner kaka.

    SvarSlett
  2. Hei anonym. Takk for innlegg!
    Pakken for Nedre Glomma har i seg en sterk kollektiv og gang-/sykkelsatsing. Det er to grunner til det:
    Selv om vi har lang vinter i Norge slik du skriver, er det fortsatt slik at østfoldinger i Nedre Glomma sykler og går mindre enn det man gjør i andre, sammenlignbare kommuner. Dermed bør det være mulig å redusere nåværende bilbruk I Østfold der både terreng og klima ligger bedre til rette for sykling enn andre steder av landet.
    Den andre grunnen til at det satses mye på gang, sykkel og kollektiv er at det vil frigjøre kapasitet på veiene til de som virkelig trenger det; yrkestransporter og andre som ikke kan benytte kollektivløsninger.
    Så er det sikkert mange meninger om rekkefølgen og prioritering av enkelttiltak. Der vil både Vekst i Sarpsborg, politikerne og trolig også NHO spille inn elementer før høringsfristen går ut i juni.

    SvarSlett
  3. Og bystyret i Sarpsborg leverte varene. Nå er det duket for en bred samferdselspolitisk retning i Nedre Glomma.

    SvarSlett