torsdag 29. april 2010

Det handlingslammende, politiske samferdselsspillet

Samferdsel har stått og står svært høyt på den regionalpolitiske agendaen i 2010. Organisasjoner, partier, enkeltpersoner og forvaltning bruker voldsomt med ressurser i et spill som "alle" mener er uheldig. Senest i går observerte vi i Østfold hvordan dette spillets konsekvenser ødelegger visjonær tenkning, knebler lokaldemokratiet og skapet usikkerhet - usikkerhet som hindrer vekst fordi risikoen blir for høy og tidsperspektivene for lange.
Dette er hva jeg observerte i går:
Norsk Bane presenterte løsninger for dobbeltspor gjennom Østfold med et opplegg som ivaretar det regionale transportbehovet. Løsningsforslaget blir møtt med sterk skepsis fordi det innebærer en risiko for nye utredninger og dermed utsettelse og usikkerhet, fordi det er mulig å barbere pakken slik at det regionale behovet ikke blir ivaretatt og fordi Østfold nå har samlet seg så sterkt om en løsning at man er livredd for sprekker som motspillere kan slå kiler inn i.
I Nedre Glomma forbereder både Sarpsborg og Fredrikstad kommuner høringssvar til "Konseptvalgutredningen for transportsystemet i Nedre Glomma". I går ble det kjent at det politiske flertallet i Fredrikstad ønsker å prioritere inn ett tiltak i pakken på tilsammen 10 milliarder kroner. Opposisjonen advarer og varsler at dette setter hele pakken i fare.
Det er desverre meget mulig at pakken settes i fare. Og det skjer mens man andre steder i landet smiler tilfreds og håper at de kan rykke frem i køen. Det fundamentalt gale i dette spillet er at kommunestyrene reduseres til vasaller når en omprioriternig av 10% av pakken kan true den. Jeg håper derfor at posisjonen i Fredrikstad først og fremst kjører denne endringen for å vise hvor udemokratisk det statlige samferdelsspillet kan bli på lokalt og regionalt nivå. For min del vil jeg gjerne legge til at det samme spillet er ødeleggende for bærekraftig vekst og forretningsutvikling, og at spillet legger beslag på enorme ressurser som er rene effektivitetstap i samfunnsøkonomien. Mitt moderate anslag er at Jernbaneforum Østs halvdagsmøte i går kostet om lag 80000 kroner. Det er mange bompasseringer det...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar