mandag 19. april 2010

Om vulkanaskens egentlige utfordringer

Mediene har gjennom helgen fulle av artikler om strandete solturiseter og statsministre. Enkelte medier har tatt tak i reiselivsbedriftenes og flyselskapenes utfordringer som blir ganske åpenbare når markedet forsvinner for en uviss periode.
Altfor få har imidlertid addressert det som kanskje er viktigst: De flytransportene som er nødvendige for handel og produksjon finner ikke sted. Dermed er det bedrifter som nå utfordres ved at varene ikke kan sendes eller at varer ikke kommer til dem. Etterhvert som just-in-time er blitt ledende som lagerstyringsprinsipp blir også sårbarheten i logistikkløsningene mer kritisk. Ingen kan med rimelighet ta høyde for så omfattende stans i flytrafikken som det vi opplever nå. Det som blir viktig er å opprettholde og videreutvikle fleksibilitet gjennom flere kanaler for transport. Gods- og passasjertrafikk på jernbane seiler opp som enda mer troverdige alternativ for reisestrekninger i Europa.
I mellomtiden er det viktig at vi ikke bare sender tanker til ferie- og fritidsreisende og til resielivsbransjen. Tankene mine går enda mer til nettopp de som ikke får sendt eller mottatt varene sine slik at produksjonen stanser opp.
Jeg tar gjerne imot flere eksempler vi kan følge videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar