onsdag 7. april 2010

Byutvikling og sykkel i Østfoldbyene


Min unnskyldning er at jeg dagpendler mellom Moss og Fredrikstad, og ofte har møter andre steder i fylket. Siden jeg bor på en åsrygg er min andre unnskyldning at jeg fort blir svett og varm på vei hjem fra byen. Så kan jeg velge å skryte av de gangene jeg trosser unnskyldningene og sykler til nyen eller gjør ærend med sykkel (eller scooter, siden jeg synes scooter er et flott fremkomstmiddel i byen). Likevel kan ingen komme fra at Fredriksstad Blad gjør noe riktig og viktig når avisen nå starter en artikkelserie om å ta beina fatt - for Fredrikstad i FB's serie, men gjerne også for de andre byene og tettstedene.
25% av personbilreisene i Nedre Glomma er på under 2 kilometer. Omlag halvparten er på under 5 kilometer. Den enorme samferdselspakken for Nedre Glomma på tilsammen 10 milliarder kroner inneholder tiltak både for å redusere privatbilismen, tilrettelegging for sykkel, og frigjøring av vei til kollektivtrafikk - og nyttetrafikk håper vi som er opptatt av slikt.
Rushtidsavgift er kommet inn som ett mulig tiltak i denne pakken. Tenk hvilken effekt bare en liten reduksjon av alle de korte personbilreisene ville ha. Hvis vi bare glemmer unnskyldningene og innvendingene. Jeg har tro på at holdninger og atferd kan endres. Til syvende og sist er det nettopp atferd det dreier seg om. På NHOs årskonferanse trollbandt Fredrik Hären en stappfull opera med budskapet han gjentok på  NHO Østfolds konferanse i mars: det er fullstendig uansvarlig å ikke endre seg - å regne seg som ferdig. Vi som ønsker verdiskapning og utvikling i byene må etterstrebe og oppfordre til endring - også i atferd. For vi vet hva som skjer hvis man ikke endrer seg, og hvis man ikke er tilpasningsdyktig; Vi vet at sammenlikningen med dinosaurene er påfallende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar