lørdag 20. mars 2010

På besøk hos Østfold Arbeiderparti

Fredag kveld hadde jeg gleden av å besøke Østfold Arbeiderpartis årsmøte - angivelig var det første gang NHO fikk en slik anledning, og det er en svært hyggelig og god start på NHO Østfolds vei videre.
I tillegg til å understreke de viktige signalene omkring rammebetingelser og bruk av oljefondet, la jeg igjen et par andre invitter og utfordringer til Arbeiderpartiet i Østfold:
Jeg luftet spørsmålet om hvorvidt Østfold er politisk uinteressant - og illustrerte det med at Østfold bare har hatt to statsråder de siste 40 år. Så dersom Østfold Arbeiderparti har ambisjoner om videre regjeringsmakt bør nettopp forsamlingen i årsmøtet begynne selv å utvikle, og ovenfor regjeringssjefen kreve statsrådsposter. Østfolds tur er overmoden.
Når Arbeiderpartiet var så raus som å invitere meg til å adressere årsmøtet skulle det bare mangle at jeg ikke var raus tilbake. Jeg inviterte dersom til bredt samarbeid mellom "alle som vil Østfold vel": I tillegg til ferdigstillingen av E18 er det to kjempestore infrastrukturprosjekter udner utvikling. Disse har liten rikspolitisk sjanse om ikke Østfold står samlet: dobbeltsporinitiativet som ikke har noe kostnadsanslag foreløpig, og konseptvalgutrednignen for Nedre Glomma som har en prislapp på 10 milliarder kroner. NHO har akseptert både bompenger og rushtidsavgift - ikke fordi vi ønsker det, men fordi det er helt nødvendig for å få til de tiltakene som kan gi et akseptabelt kostnadsnivå for godstransport og alle andre yrkes- og servicetransporter som næringslivet har behov for.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar