tirsdag 18. januar 2011

Mulighetstudie med enda større muligheter

I dag la Jernbaneverket frem Mulighetsstudien for InterCity togtrafikk på Østfoldbanen. Det er en god og nødvendig studie; mye har endret seg siden forrige gang Østfold ble lovet dobbeltspor til Halden. Studien utgjør en del av grunnlaget som det nå skal arbeides med frem til ny Nasjonal transportplan i 2012.
Gjennom de ulike trasévalgene ligger det mye, potensielt konfliktstoff og store utfordringer i studien. Men noe av det viktige, og det som kan være tungen på vektskålen i kampen om utbyggingsressursene i IC-triangelet, er det som ikke er en del av utredningen: Gods. Ikke bare Østfold, men hele landet trenger økt jernbanekapasitet for gods inn og ut av landet. Derfor skal det bli veldig interessant og spennende å se hvordan jernbaneprioriteringene i IC-triangelet vil materialisere seg gjennom politiske prosesser. Det er nødvendig å skape forståelse for hvordan effektiv godshåndtering på jernbane i Østfold er til det beste for hele landet. Da vil samfunnsnytten av jernbaneutbyggingen vise seg å bli enda større.
Og mens det planlegges jernbane er den bompengefinansierte E6 allerede i ferd med å fylles av trailere. Kapasitetsgrensen er nådd innen 15 år. Med ordinær statlig samferdselsutbygging er vi allerede for sent ute. Samfunnsregnskapene i mulighetsstudien vil vise betydelig høyere lønnsomhet dersom utbyggingen kan skje mer effektivt. Nytten kommer tidligere og prosjektets fremdrift kan optimaliseres. NHO har tidligere vist hvordan prosjektfinansiering kan realisere dobbeltspor til Riksgrensen innen 2025. Selv med optimal fremdrift betyr det at vi kan møte godsutfordringene på E6 med kanppest mulig margin. Men det krevet politisk vilje i det politiske flertallet. En trønder-trailer i kø på Svinesund koster like mye som en Sarpsborg-trailer i kø på Svinesund. Det må Stortinget ta inn over seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar