fredag 24. september 2010

Omdømme og eksport: Et nytt Østfold i ekspressfart

Denne uken ble omdømmeprisen ØSTFOLDpulsen og Eksportprisen i Østfold delt ut under et arrangement i Sarpsborg. Nordea har tatt initiativet til omdømmeprisen og har hatt Nordisk Barometer som praktisk tilrettelegger. Eksportprisen deles ut av Eksportklubben i Østfold.
Omdømmeprisen er bygget opp omkring flere kriterer som ledere i de store og mellomstore Østfoldbedriftene selv har angitt som viktige, og det er de samme lederne som har gitt hverandre score for omdømme - ikke fordi det er gutteklubben Grei som har slikket hverandres rygger, men fordi dette angir både hvem og hva man anser som forbilder. Kriteriene disse lederne har gitt hverandre karakter i er:
  • Synlig og troverdig ledelse
  • Produkter og tjenester
  • Sunn økonomi
  • Evne til nyskapning
  • Arbeidsmiljø
  • Forretningsmoral og samfunsansvar
Topp-ti listen på ØSTFOLDpulsen viser at Østfold er i kraftig endring og at fylkes består av langt mer enn tradisjonell industri. Vinnerne er de industri og kunnskapsbedriftene som klarer å kombinere produktutvikling og lønnsomhet, og som både utvikler og produserer varer og tjenester der kvalitet er helt avgjørende som konkurranseprameter. Gratulasjonene går derfor til omdømmevinnerne:
  1. Projectiondesign
  2. Nortura Hærland
  3. Infotjenester
  4. Fresenius Kabi
  5. Glava
  6. Borregaard Industries Ltd
  7. Handicare
  8. Brynildgruppen
  9. Bergerkrysset Auto
  10. Prediktor
Eksportprisen ble delt ut samtidig med ØSTFOLDpulsen. Handicare mottok prisen og kan vise til en imponerende suksesshistorie med både organisk vekst og oppkjøp i flere utenlandske markeder.

Denne listen, og tildelingen av Eksportprisen til Handicare bør være kraftig inspirasjon til alle andre næringsdrivende om å arbeide målbevisst innenfor de ulike kriteriene som ØSTFOLDpulsen er basert på. Listen viser også at Østfold er noe langt mer enn tradisjonell industri, og at de industribedriftene som hevder seg også er de som satser mye ressurser på utvikling og omdømmebygging. Dette er også et kraftig signal til myndigheter, virkemiddelapparat og interesseorganisasjoner om at vi må tenke bredere omkring bransjer, men også fokusere enda bedre på tilrettelegging for forskning og utvikling i og for næringslivet.

1 kommentar:

  1. Her er du inne på noe viktig, Espen. Når man hører ordet "industri" forbundet med Østfold, er det mange som rynker på panne og øyenbryn og sier at dette lukter av gamle dager.. Så langt der i fra! Som du sier viser omdømmeundersøkelsen at det er de industrivirksomhetene som satser på nyskaping og innovasjon som scorer høyest som forbilder. Og det finnes mye spennende industri i Østfold som har stort potensiale for videre utvikling gjennom innvovasjon - jeg er enig med deg: her må det satses!

    SvarSlett