tirsdag 30. mars 2010

Ryanairbase på Rygge: Vekst og rammebetingelser

I dag markeres åpningen av Ryanair's base ved Moss lufthavn Rygge. NRK er blant dem som stiller spørsmål ved lønnsomheten av å lav lavprisselskapet som baseselskap. Det er mange forhold som virker inn på lønnsomheten for flyplassen. I tillegg til de kommersielle avtalene som flyplassen selv svarer for, er rammebetingelsene og mulighetene for vekst viktige faktorer.
For når tre nye basefly starter operasjonene øker antall flybevegelser slik at flyplassen snart må søke om utvidet konsesjon Da er det duket for ny kamp om sivil luftfart på Rygge: det er duket til kamp om like rammebetingelser og forutsigberhet. Det er duket til kamp for lokal og regional utvikling. Det er duket til kamp om arbeidsplasser og lønnsomhet.
Vi som tror på verdiskapning og vekst innenfor et rammeverk med grunnleggende like betingelser kan håpe på at den videre utviklingen av aktivitet på og rundt Moss lufthavn Rygge vil være enklere og mer renhårig enn vied tidligere korsveier. Lufthavnen er i drift og sysselsetningsveksten er stor. I regional utvikling begynner området rundt Rygge å tegne seg som ett av de mest spennende vekstområdene i Østfold. Moss lufthavn Rygge tjener allerede som et viktig supplement til Gardermoen for Østfold, Follo, deler av Oslo. I tillegg kan vi glede oss over at deler av Västra Götaland har gjort Rygge til "sin" flyplass.
For Rygge vil aldri bli en erstatning for Gardermoen. Landets hovedflyplass, og eieren Avinor, må tåle at regionale flyplasser med et kommersielt sunt driftsgrunnlag får utvikle seg som bærekraftige virksomheter - i seg selv og ikke minst for sine omgivelser.

2 kommentarer:

  1. Espen: Sett denne pressemeldingen fra Samferdselsdept. om konsesjon for Torp?

    http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/pressesenter/pressemeldinger/2010/Ny-konsesjon-for-Sandefjord-lufthamn-Torp.html?id=599458

    Hilsen Fredrik

    SvarSlett
  2. Hei Fredrik,
    Takk for tipset. Snappet den opp på nyhetene i dag. Finansieringen av de regionale lufthavnene kan man mene mye om. Det viktigste helt umiddelbart er at også MLR blir betraktet som en etablert lufthavn - slik som Torp nå er blitt vurdert. Fortsatt er det et lite stykke frem dit, og det er synd - for det legger et usikkerhetens slør over hele den regionale utviklingen.

    SvarSlett