lørdag 13. mars 2010

Fra anbudsrot til leverandørutvikling?

DN publiserte i dag et langt portrett av svindeldømte Frank Murud. Vi får innsyn i hva som kan skje, og hvor enkel veien kan være til uærlige penger, når det kuttes hjørner og når kontrollapparat ikke fungerer.
Denne uken har Fredriksstad Blad rullet opp anbudsrot i Fredrikstad kommune som, så vidt jeg vet, ikke dreier seg om svindel direkte. Men sett i sammenheng gir de skremmende perspektiver over hvor lett offentlige penger kan komme på avveie.
Anbudsrotet i Fredrikstad kommune har uansett i seg andre, uheldige forhold som nettopp anskaffelsreglene for offentlig forvaltning skal forhindre:
Gjennom innsyn og åpenhet skal offentlig ressursbruk tåle dagens lys - nettopp slik at korrupsjon og dårlig forvaltningsskikk hindres. Der er en grunnleggende forutsetning for å ha tillit til forvaltningen.
Gjennom utlysning av konkurranse skal forvaltningen skaffe seg selv og innbyggerne trygghet for at man oppnår konkurransedyktige betingeler og beste løsning for det man anskaffer. Samtidig gir utlysning alle interessenter mulighet til å konkurrere om å få levere.
Mange bedrifter er blitt forhindret fra å konkurrere om tjenester til Fredrikstad kommune. Det betyr at kommunen ikke har noen sikkerhet for at den beste løsningen er blitt valgt.
Som en av de største kommunene i landet er Fredrikstad kommune en stor innkjøper innenfor flere innkjøpsområder. Da har man et særlig ansvar for både å følge regelverket, men også bruke regelverket aktivt slik at kunde-leverandørrelasjonen blir mer utviklingsorientert enn rene "pølser-penger"-transaksjoner. Regelverket gjør det fullt mulig, og oppryddingen som må komme gjør at det også bør bli en naturlig del av anskaffelserstrategien i Fredrikstad kommune. Leverandørene og næringsorganisasjonen bidrar helt sikkert i et slikt arbeid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar