torsdag 26. august 2010

Samferdelsutbygging, uthalingtaktikk og ineffektivitet

Tirsdag sendte NHO en rapport til samferdselsministeren som viser de åpenbare svakhetene i hvordan norsk samferdselsutbygging skjer. Ikke minst viser rapporten hvor enkle grep som kan tas - av de samme politikerne som ofte er med å akke og oje seg over hvor vanskelig og krevende kampen om samferdelsprosjektene er.
I NHO Østfolds presentasjon av rapporten påpeker vi det fullstendig unyttige i hvordan lokalpolitikere, fylkespolitikere og stortingsrepresentanter med gjenvalgsambisjoner må bruke store ressurser sammen med interesseorganisasjoner for å presse staten til å ta sine oppgaver på alvor. Moss avis har gjort opp telling, og funnet ut at det åpenbart må minst åtte samferdelsministere til for å få gjennomført en så enkel ting som en tunnelløsning i Moss på Norges viktigste enkeltspor til Europa. For under gårsdagens møte ville ikke statsråd Kleppa love noenting om gjennomføring. Tidlig neste uke legger Regjeringen aller siste hånd på Statsbudsjettet for 2011. Da kan hun være med å sette standarden for hva som aksepteres av sendrektighet og politisk neglisjering av åpenbare samferdelsbehov: er det nødvendig med enda et statsrådskifte før jernbanen i Moss får en løsning?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar