onsdag 16. juni 2010

Omdømme og innovasjonsevne

Nordisk Barometer AS har avsluttet datafangsten til "Østfoldpulsen" - en omfattende undersøkelse der bedriftsledere i hele Østfold bli invitert til å mene noe om omdømmet til andre bedrifter i Østfold. De foreløpige resultatene over hva bedriftslederne mener påvirker omdømmet er frigitt. Resultatene spriker, men det er interessant å merke seg at nyskapning og arbeidsmiljø er de to elementene som scorer lavest. I en kommentar til  Fredriksstad Blad rister Bård Eker merkbart i bedriftslederne og mener at traust satsning ikke er veien til et godt rykte.

Omdømme bygges opp over tid, og er i forretningsmessig sammenheng knyttet til hvorvidt en virksomhet skaper trygghet for at den er leveringsdyktig og troverdig som samarbeidspartner. Da er dagens produksjon, dagens produkter og dagens økonomiske situasjon viktig. Men vel så viktig er virksomhetens evne til å se videre, bortenfor dagens produkter, og ny anvendelse av den kompetansen og de ressursene virksomheten har. Derfor har Bård Eker et viktig poeng når han utfordrer den tradisjonelle tenkningen blant bedriftsledere.
For Østfold har flere størrelser som har satset utradisjonelt, som er synlige, og som tør å følge drømmene sine. Vi trenger dem, vi må lytte til dem, vi må lære av dem og vi må la oss inspirere av dem.

NHO nyter et godt omdømme, og merkevaren er knallsterk. Det er et privilegium å ha et slikt utgangspunkt, samtidig som det forplikter. Vi må videre - både medlemmene og omgivelsene forventer det av oss når visjonen ikke er mindre ambisiøs enn at NHO "skal vekke nye tanker". Østfoldpulsen vil være en viktig vekker for mange - og aller helst en inspirasjon til bevisst omdømmebygging der innovasjonsevne er med på å  bygge identitet og stolthet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar